جمله سازیکلاس چهارم ابتدایی

جمله سازی با کلمات درس رهایی از قفس کلاس چهارم

در این مطلب از سایت موضوع، جمله سازی با کلمات ( درس رهایی از قفس ) کلاس چهارم برای شما آماده نموده ایم. امیدواریم که مورد توجه شما قرار گیرد.

📌 جمله سازی با کلمه (بازرگان) برای کلاس چهارم📌

  1. بازرگان‌ها کالاهای مختلف را از یک کشور به کشور دیگر می‌برند.
  2. پدرم به عنوان بازرگان در بازار کار می‌کند.
  3. بازرگان‌ها در گذشته با کشتی به کشورهای دور سفر می‌کردند.
  4. بازرگان‌های موفق همیشه به دنبال فرصت‌های جدید برای تجارت هستند.
  5. بازرگان‌ها در شهرهای بزرگ فروشگاه‌های بزرگی دارند.
  6. بازرگان‌ها در کنار خرید و فروش کالا، به اقتصاد کشور کمک می‌کنند.
  7. من می‌خواهم روزی یک بازرگان بزرگ شوم.
  8. بازرگان‌های زیادی در نمایشگاه‌های بین‌المللی شرکت می‌کنند.
  9. پس از سال‌ها تجربه، او یک بازرگان ماهر شده است.
  10. بازرگان با مهارت‌های خاص خود می‌تواند در بازار رقابت کند.

📌 جمله سازی با کلمه (حبس) برای کلاس چهارم📌

🔸کلمه حبس به معنی زندانی شدن یا در جایی بسته نگه داشته شدن است.

  1. او به دلیل تخلف، به مدت چند ماه در حبس بود.
  2. وقتی در اتاق در بسته ماند، احساس حبس کرد.
  3. زندانی‌ها برای تنبیه به حبس طولانی‌مدت فرستاده شدند.
  4. به خاطر انجام نادرست کار، او به حبس افتاد.
  5. پسر کوچک در اتاق خودش احساس حبس می‌کرد.
  6. در تاریخ، برخی از افراد به دلیل عقایدشان در حبس بودند.
  7. وقتی در خانه تنها بودم، به خاطر نبودن هیچ‌کس، احساس حبس می‌کردم.
  8. او به خاطر سرقت، مدت زیادی در حبس ماند.
  9. در برخی از کشورها، افراد برای افکارشان در حبس می‌شوند.
  10. او پس از پایان دوران حبس آزاد شد و زندگی جدیدی آغاز کرد.

📌 جمله سازی با کلمه (دلتنگ) برای کلاس چهارم📌

  1. من برای دیدن دوستانم بعد از تعطیلات دلتنگ شده‌ام.
  2. وقتی در مدرسه نیستم، برای خانه و خانواده‌ام دلتنگ می‌شوم.
  3. بعد از مسافرت طولانی، برای همکلاسی‌هایم دلتنگ بودم.
  4. او برای مادرش که به سفر رفته بود، بسیار دلتنگ بود.
  5. وقتی به تعطیلات تابستانی نزدیک می‌شویم، برخی از دوستانم از رفتن به مدرسه دلتنگ می‌شوند.
  6. در روزهای بارانی، وقتی بیرون نمی‌روم، برای بازی در پارک دلتنگ می‌شوم.
  7. من همیشه وقتی از عزیزانم دور هستم، برایشان دلتنگ می‌شوم.
  8. وقتی به یاد روزهای خوش گذشته می‌افتم، کمی دلتنگ می‌شوم.
  9. وقتی به مدرسه می‌روم، بعد از تعطیلات برای دیدن معلمم دلتنگ می‌شوم.
  10. بعد از پایان تعطیلات تابستانی، برای دوستانم در مدرسه دلتنگ می‌شوم.

📌 جمله سازی با کلمه (شیرین زبان) برای کلاس چهارم📌

  1. شیرین زبان بودن باعث می‌شود که همه از صحبت کردن با تو لذت ببرند.
  2. وقتی با دیگران صحبت می‌کنی، همیشه باید شیرین زبان باشی تا قلب‌ها را فتح کنی.
  3. معلم شیرین زبان است و همه دانش‌آموزان او را دوست دارند.
  4. دوستان من خیلی شیرین زبان هستند و همیشه با من مهربانند.
  5. وقتی کسی شیرین زبان باشد، همیشه همه را جذب می‌کند.
  6. در مهمانی، پسر بچه‌ای با شیرین زبان حرف می‌زد و همه خندیدند.
  7. به خاطر شیرین زبان بودنش، همه او را در کلاس دوست دارند.
  8. مادر همیشه با شیرین زبان از من خواسته که تکالیفم را انجام دهم.
  9. وقتی با افراد شیرین زبان برخورد می‌کنی، احساس راحتی بیشتری داری.
  10. شیرین زبان بودن یک ویژگی خوب است که باعث می‌شود دوستان زیادی پیدا کنی.

📌 جمله سازی با کلمه (گران بهاء) برای کلاس چهارم📌

🔸کلمه گران‌بها به معنی چیزی است که ارزش زیادی دارد یا کمیاب و مهم است.

  1. این گردنبند گران‌بها برای مادرم یادگاری از دوران کودکی‌اش است.
  2. کتاب‌های قدیمی و نادر بسیار گران‌بها هستند.
  3. دوستی‌های واقعی همیشه گران‌بها و ارزشمندند.
  4. این تابلو نقاشی یک اثر گران‌بها است که در موزه نگهداری می‌شود.
  5. باید از منابع طبیعی که بسیار گران‌بها هستند، مراقبت کنیم.
  6. وقت و تلاش انسان‌ها چیزی است که گران‌بها است و نباید آن را بی‌فایده هدر داد.
  7. هدیه‌ای که برای تولدم گرفتم، خیلی گران‌بها بود.
  8. لحظات با خانواده همیشه برای من گران‌بها هستند.
  9. این ساعت گران‌بها را پدرم از سفر به خارج از کشور برایم آورد.
  10. یادگیری علم و دانش چیزی است که در زندگی بسیار گران‌بها است.

📌 جمله سازی با کلمه (غلام) برای کلاس چهارم📌

🔸کلمه غلام به معنی خدمتکار یا فردی است که در گذشته به صورت خاص به پادشاه یا افراد مهم خدمت می‌کرد.

  1. غلام در خانه‌ای بزرگ خدمت می‌کرد.
  2. غلام همیشه در کنار پادشاه وفادار بود.
  3. در زمان‌های قدیم، بسیاری از افراد به عنوان غلام در خانه‌های اشرافی کار می‌کردند.
  4. غلام به دستور پادشاه، پیام را به فرمانده رساند.
  5. غلام در دوران قدیم مسئول انجام کارهای مختلف در خانه بود.
  6. وقتی پادشاه بیمار شد، غلام برای درمان او به پزشک رفت.
  7. غلام همیشه با صداقت و وفاداری به ارباب خود خدمت می‌کرد.
  8. غلام به خاطر شجاعتش از پادشاه جایزه‌ای دریافت کرد.
  9. در داستان‌های قدیمی، همیشه از غلام به عنوان فردی وفادار یاد می‌شود.
  10. غلام در خدمت ارباب خود روزها و شب‌ها می‌کوشید.

📌 جمله سازی با کلمه (ارمغان) برای کلاس چهارم📌

🔸کلمه ارمغان به معنی “هدیه، چیزی که به عنوان پاداش یا نتیجه به کسی داده می‌شود” است.

  1. پدرم برای من یک کتاب جالب به عنوان ارمغان آورد.
  2. سفر به کوهستان برای من ارمغان زیبایی بود.
  3. معلمم دانش و علم را به ما ارمغان می‌دهد.
  4. دوستم با مهربانی لبخند خود را به من ارمغان داد.
  5. کتاب‌های خوب همیشه ارمغان بزرگی برای کسانی هستند که می‌خوانند.
  6. درختان سرسبز ارمغان طبیعی برای محیط زیست هستند.
  7. سفر به دنیای علم و کشف‌های جدید همیشه ارمغان شگفتی است.
  8. مادر برای تولدم یک هدیه زیبا به عنوان ارمغان داد.
  9. هر روز یادگیری چیزهای جدید، ارمغان رشد و پیشرفت است.
  10. دوست خوب همیشه ارمغان شادی و آرامش برای انسان است.

📌 جمله سازی با کلمه (کارمت) برای کلاس چهارم📌

🔸کلمه کارمت به معنای “کار تو” یا “کار خودت” است که بیشتر در مکالمات محاوره‌ای استفاده می‌شود.

  1. اگر مشکلی داری، خودت باید کارمت را حل کنی.
  2. من به تو کمک می‌کنم، اما باید کارمت را خودت انجام دهی.
  3. معلم از من خواست که در پروژه گروهی کارمت را انجام دهم.
  4. اگر دوست داری به موفقیت برسی، باید در کارمت جدی باشی.
  5. همیشه به یاد داشته باش که کارمت را با دقت انجام دهی.
  6. وقتی که با هم در حال بازی بودیم، تو کارمت را انجام دادی.
  7. به من گفتی که در خانه بمانم و تو کارمت را تمام کنی.
  8. من مسئول انجام این کار نیستم، بلکه این کارمت است.
  9. او همیشه در کارمت بسیار دقیق است.
  10. برای رسیدن به هدف، باید در کارمت تمرکز کنی

📌 جمله سازی با کلمه (خطه) برای کلاس چهارم📌

🔸معنی کلمه خطه به “منطقه یا ناحیه” اشاره دارد.

  1. این خطه از کشور بسیار زیبا و سرسبز است.
  2. در خطه کوهستانی زندگی می‌کنیم.
  3. خطه شمال کشور پر از جنگل‌های انبوه است.
  4. در خطه جنوبی آب و هوای گرم و خشک حاکم است.
  5. خطه ما دارای تاریخ و فرهنگ غنی است.
  6. در این خطه کشاورزی و دامداری شغل اصلی مردم است.
  7. خطه کویری ایران برای بسیاری از گردشگران جذاب است.
  8. در خطه مرکزی کشور، دشت‌های وسیعی وجود دارند.
  9. خطه ما به دلیل زیبایی‌های طبیعی معروف است.
  10. در خطه شمالی، درختان بلند و دریاچه‌های زیبا دیده می‌شوند.

📌 جمله سازی با کلمه (فلان) برای کلاس چهارم📌

🔸کلمه فلان به معنی “یک چیز نامشخص یا خاص” است که معمولاً برای اشاره به چیزی بدون ذکر دقیق نام استفاده می‌شود.

  1. فلان کتاب را که به من دادید خیلی جالب بود.
  2. من در فلان ساعت به خانه می‌رسم.
  3. فلان فیلمی که دیدم خیلی هیجان‌انگیز بود.
  4. فلان معلم خیلی مهربان است.
  5. امروز در فلان قسمت مدرسه درختان کاشته‌اند.
  6. من از فلان دوست خود هدیه گرفتم.
  7. ما در فلان منطقه برای تعطیلات رفتیم.
  8. به نظر من فلان ورزش خیلی جالب است.
  9. فلان مدرسه همیشه در مسابقات اول می‌شود.
  10. من در فلان کتابخانه کتاب‌هایی درباره علم خواندم.

📌 جمله سازی با کلمه (مشتاق) برای کلاس چهارم📌

  • من همیشه به دیدن حیوانات در باغ وحش مشتاق بودم.
  • او برای یادگیری زبان جدید بسیار مشتاق است.
  • من در تابستان به سفر به کنار دریا خیلی مشتاق هستم.
  • بعد از تعطیلات طولانی، بچه‌ها به رفتن به مدرسه مشتاق شدند.
  • مشتاق بودم تا نتیجه امتحان را زودتر ببینم.
  • بچه‌ها به بازی در پارک در یک روز آفتابی مشتاق بودند.
  • او همیشه به خواندن کتاب‌های علمی مشتاق است.
  • مشتاق بودم که با دوستانم در تعطیلات بیشتر وقت بگذرانم.
  • به شنیدن داستان‌های قدیمی از پدر و مادر بسیار مشتاق هستم.
  • من به کمک کردن به دیگران همیشه مشتاق بودم.
مشاهده  15 جمله سازی با کلمه (تسخیر ناپذیر) برای کلاس چهارم

📌 جمله سازی با کلمه (قضا) برای کلاس چهارم📌

🔸کلمه قضا به معنی “سرنوشت یا تقدیر” است که به اتفاقات و نتایجی اشاره دارد که خارج از کنترل ما هستند.

  1. همه چیز به قضا و تقدیر خدا بستگی دارد.
  2. وقتی مشکلی پیش می‌آید، نباید آن را به بدشانسی یا قضا نسبت دهیم.
  3. من فکر می‌کنم همه چیز در زندگی به قضا و سرنوشت مربوط است.
  4. مادر همیشه می‌گوید: “گاهی باید به قضا و قسمت اعتماد کرد.”
  5. پس از وقوع حادثه، پدرم گفت که این موضوع به قضا بود.
  6. در زندگی باید به قضا و تقدیر احترام گذاشت.
  7. وقتی چیزی از دست می‌دهیم، باید به قضا فکر کنیم و ناراحت نشویم.
  8. هیچ چیز در زندگی اتفاقی نیست، همه چیز به قضا و تقدیر مرتبط است.
  9. من همیشه سعی می‌کنم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشم، اما در نهایت همه چیز به قضا بستگی دارد.
  10. وقتی مشکلی پیش می‌آید، باید بپذیریم که ممکن است بخشی از آن به قضا مربوط باشد.

📌 جمله سازی با کلمه (دلداری دهد) برای کلاس چهارم📌

  1. وقتی دوستم ناراحت بود، تلاش کردم تا به او دلداری دهم.
  2. مادر همیشه به من دلداری می‌دهد وقتی که غمگین هستم.
  3. معلم به دانش‌آموزی که شکست خورده بود، دلداری داد.
  4. وقتی خواهرم از دست دادن چیزی ناراحت بود، من سعی کردم تا به او دلداری دهم.
  5. پدرم همیشه به من دلداری می‌دهد وقتی که از چیزی ترس دارم.
  6. دوستانم به من دلداری می‌دهند زمانی که احساس ناراحتی می‌کنم.
  7. وقتی در امتحان نمره پایین گرفتم، معلم به من دلداری داد.
  8. هنگام غم، باید به دیگران دلداری دهیم تا احساس بهتری پیدا کنند.
  9. وقتی دیدم دوستم در حال گریه است، به او دلداری دادم.
  10. همیشه باید به کسی که ناراحت است، دلداری دهیم تا روحیه‌اش بهتر شود.

📌 جمله سازی با کلمه (شکرسخن) برای کلاس چهارم📌

🔸کلمه شکرسخن به معنای سخن گفتن به شیوه‌ای شیرین، خوشایند و دلنشین است که باعث جلب توجه و علاقه دیگران می‌شود.

  1. وقتی معلم از من سوال پرسید، با شکرسخن جواب دادم.
  2. دوست من همیشه با شکرسخن صحبت می‌کند و همه را خوشحال می‌کند.
  3. در جلسه کلاس، من با شکرسخن به سوالات پاسخ دادم.
  4. معلم به ما یاد داد که همیشه با شکرسخن با دیگران صحبت کنیم.
  5. در هنگام سخنرانی، باید با شکرسخن صحبت کنید تا همه متوجه شوند.
  6. پدرم همیشه با شکرسخن مرا راهنمایی می‌کند.
  7. من برای اینکه از جواب صحیح مطمئن شوم، با شکرسخن توضیح دادم.
  8. معلم از دانش‌آموزان خواست که با شکرسخن به سوالات پاسخ دهند.
  9. اگر با شکرسخن صحبت کنید، دیگران به حرف‌های شما گوش خواهند داد.
  10. در جمع دوستانم، همیشه سعی می‌کنم با شکرسخن حرف بزنم.

📌 جمله سازی با کلمه (غصّه) برای کلاس چهارم📌

🔸کلمه غصّه به معنی ناراحتی و نگرانی به دلیل مشکلات یا مسائل است.

  1. وقتی نتوانستم در مسابقه برنده شوم، غصّه خوردم.
  2. نباید برای کوچک‌ترین مشکلات زندگی غصّه بخوریم.
  3. پدرم همیشه می‌گوید که غصّه خوردن هیچ فایده‌ای ندارد.
  4. بعد از دعوای دوستانم، کمی غصّه خوردم.
  5. وقتی او را دیدم که ناراحت بود، فهمیدم که غصّه می‌خورد.
  6. غصّه خوردن به جای حل کردن مشکل، تنها درد را بیشتر می‌کند.
  7. مادر گفت که نباید به خاطر شکست‌ها غصّه بخورم.
  8. پس از دیدن فیلم غمگین، کمی غصّه خوردم.
  9. او همیشه از اینکه دیگران را ناراحت می‌کند، غصّه می‌خورد.
  10. وقتی به دوستانم کمک کردم، هیچ‌وقت از آنها غصّه نمی‌خورم.

📌 جمله سازی با کلمه (گنبد کبود) برای کلاس چهارم📌

🔸گنبد کبود یک بنای تاریخی و مهم است که به خاطر کاشی‌کاری‌های زیبا و منحصر به فردش مشهور است.

  1. گنبد کبود یکی از آثار تاریخی مهم در شهر اصفهان است.
  2. در سفر به اصفهان، از دیدن گنبد کبود لذت بردم.
  3. گنبد کبود در وسط میدان امام قرار دارد و بسیار زیباست.
  4. گنبد کبود به عنوان نماد معماری اسلامی ایران شناخته می‌شود.
  5. در زمان‌های قدیم، گنبد کبود برای عبادت و نماز استفاده می‌شد.
  6. وقتی از گنبد کبود دیدن کردیم، شگفت‌زده شدیم از هنر ساخت آن.
  7. در سفر به اصفهان، معلم درباره تاریخ گنبد کبود برای ما توضیح داد.
  8. گنبد کبود با کاشی‌های رنگی و زیبا تزئین شده است.
  9. وقتی وارد گنبد کبود شدم، حس آرامش و احترام زیادی به آن مکان داشتم.
  10. گنبد کبود یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در ایران است.

📌 جمله سازی با کلمه (قافله) برای کلاس چهارم📌

🔸کلمه قافله به معنی گروهی از افراد یا حیوانات است.

  1. در بیابان، قافله‌ای از شترها در حال حرکت بود.
  2. در سفر طولانی، همراه با قافله به سمت شهر حرکت کردیم.
  3. قافلهی تجاری از چندین کاروان تشکیل شده بود.
  4. وقتی به کوه رسیدیم، قافله از ما جلو افتاده بود.
  5. قافله به دلیل بارش باران، مجبور شد مدتی در جایی توقف کند.
  6. در مسیر بیابان، قافله‌ی شجاعانه‌ای با سرعت حرکت می‌کرد.
  7. وقتی به قلعه رسیدیم، قافله‌ی بزرگی در انتظار ورود بود.
  8. قافله‌ی شکارچیان به سمت جنگل حرکت کرد.
  9. در کویر، راهنمایان از قافله‌ها محافظت می‌کنند.
  10. قافله‌ی کوچکتر از قافله بزرگتر عقب مانده بود.

📌 جمله سازی با کلمه (پیغام) برای کلاس چهارم📌

🔸کلمه پیغام به معنی “خبر یا پیام که به کسی داده می‌شود” است.

  1. پیغام مهمی از طرف معلم برای من رسید.
  2. وقتی به خانه برگشتم، پیغام دوستم را دریافت کردم.
  3. پیغام تبریک به مناسبت تولد را برای مادرم فرستادم.
  4. در پیغام او نوشته بود که فردا به دیدن من می‌آید.
  5. پیغام از طرف پدرم رسید که فردا تعطیل است.
  6. من برای دوست خود یک پیغام خوشحال‌کننده فرستادم.
  7. پس از خواندن پیغام، به سرعت به مدرسه رفتم.
  8. پیغام تشکر را برای معلم خود فرستادم.
  9. در پیغام او از من خواسته بود که به مدرسه بروم.
  10. وقتی پیغام را خواندم، تصمیم گرفتم برای او جواب بنویسم.

📌 جمله سازی با کلمه (بازگو کردن) برای کلاس چهارم📌

🔸کلمه بازگو کردن به معنی “گفتن یا تعریف کردن چیزی که قبلاً شنیده یا دیده شده” است.

  1. معلم از ما خواست تا داستان کتاب را بازگو کنیم.
  2. پس از دیدن فیلم، من داستان آن را به دوستانم بازگو کردم.
  3. پدرم همیشه برای من حکایت‌های قدیمی را بازگو می‌کند.
  4. وقتی از من خواستند، خاطرات سفر را با دقت بازگو کردم.
  5. معلم به من گفت که تجربه‌هایم را در مورد تابستان بازگو کنم.
  6. در جلسه مدرسه، مدیر قوانین جدید را برای ما بازگو کرد.
  7. او با علاقه و شوق زیادی داستان زندگی‌اش را به من بازگو کرد.
  8. وقتی از من خواستند تا جواب را بازگو کنم، تمام مطالب را با دقت گفتم.
  9. در کلاسمان، هر دانش‌آموز باید داستان خود را بازگو کند.
  10. پس از اینکه امتحان تمام شد، معلم توضیحاتی را بازگو کرد تا همه متوجه شوند.

📌 جمله سازی با کلمه (خواجه) برای کلاس چهارم📌

🔸کلمه خواجه در زبان فارسی به معنی شخص محترم یا صاحب منصب است که معمولاً در دربار یا میان حکام و بزرگان به کار می‌رود.

  1. خواجه در دربار شاه نشسته بود و به امور کشور رسیدگی می‌کرد.
  2. خواجه به علم و دانش علاقه زیادی داشت.
  3. در داستان‌های قدیمی، خواجه همیشه مشاور حکیم شاهان بود.
  4. خواجه با خرد و دانایی خود، مشکلات مردم را حل می‌کرد.
  5. وقتی به دربار می‌رفتی، باید ادب و احترام خواجه را حفظ می‌کردی.
  6. در کتاب‌های تاریخی، نام خواجه همیشه در کنار بزرگان ذکر شده است.
  7. خواجه به عنوان یک فرد مهم در جامعه شناخته می‌شد.
  8. خواجه در جوانی به تحصیل علم در شهرهای بزرگ پرداخته بود.
  9. در یکی از قصه‌ها، خواجه به عنوان یک مرد دانا و مهربان معرفی می‌شود.
  10. خواجه همیشه به مردم کمک می‌کرد و از هیچ چیزی دریغ نمی‌کرد.

📌 جمله سازی با کلمه (همتا) برای کلاس چهارم📌

🔸کلمه همتا به معنی “چیزی که مشابه یا مانند دیگری باشد” است.

  1. این کتاب در دنیای خود همتا ندارد.
  2. دو دوست خوب همیشه همتا یکدیگر هستند.
  3. او در میان همه ورزشکاران همتا ندارد.
  4. هیچ کسی مثل مادر من مهربان و دلسوز همتا ندارد.
  5. این نقاشی زیبایی که کشیدم، همتا ندارد.
  6. در دنیا هیچ درختی مثل درخت قدیمی این پارک همتا ندارد.
  7. در بین همه دوستان، همتا او پیدا نمی‌شود.
  8. کتاب‌های داستان او همتا ندارند و خیلی خاص هستند.
  9. این گل‌های زیبا در باغ هیچ همتا ندارند.
  10. او در هنر آواز خواندن همتا ندارد و بهترین است.
مشاهده  15 جمله سازی با کلمه (برنا) برای کلاس چهارم

📌 جمله سازی با کلمه (زهره اش بدرید) برای کلاس چهارم📌

🔸کلمه زهره‌اش بدرید به معنی “بسیار ترسیدن یا دچار شوک شدن” است.

  1. وقتی زهره‌اش بدرید، دیگر نتوانست جواب سوالات را بدهد.
  2. وقتی معلم از او سوال سختی پرسید، زهره‌اش بدرید و نتواست جواب بدهد.
  3. شنیدن صدای بلند باعث شد تا زهره‌اش بدرید و از ترس بی‌حرکت بماند.
  4. وقتی که فیلم ترسناک را دید، زهره‌اش بدرید و شروع به گریه کرد.
  5. هنگام مسابقه، وقتی متوجه شد حریفش چقدر قوی است، زهره‌اش بدرید.
  6. صدای رعد و برق در شب، زهره‌اش بدرید و او از ترس نتواست بخوابد.
  7. وقتی دوچرخه‌اش خراب شد و نمی‌توانست آن را تعمیر کند، زهره‌اش بدرید.
  8. وقتی با خبر بدی مواجه شد، زهره‌اش بدرید و نتواست حرف بزند.
  9. هنگامی که به تماشای صحنه‌ای وحشتناک از فیلم نشست، زهره‌اش بدرید.
  10. وقتی از نتیجه امتحان مطمئن نبود، زهره‌اش بدرید و نگران شد.

📌 جمله سازی با کلمه (شگفت زده) برای کلاس چهارم📌

🔸کلمه شگفت زده به معنای “متحیر و متعجب از چیزی” است.

  1. وقتی او نقاشی خود را نشان داد، همه به شگفت زده شدند.
  2. از دیدن منظره زیبا، خیلی شگفت زده شدم.
  3. وقتی نتیجه امتحان را دیدم، بسیار شگفت زده شدم.
  4. دوستانم از هدیه‌ای که به آنها دادم، شگفت زده شدند.
  5. با شنیدن خبر موفقیتش، همه شگفت زده شدند.
  6. وقتی کتاب جدید را خواندم، از داستان آن شگفت زده شدم.
  7. وقتی معلم جواب درست را پیدا کرد، همه در کلاس شگفت زده شدند.
  8. از بازی زیبای تیم ملی، تماشاگران شگفت زده شدند.
  9. وقتی به طبیعت دست نخورده نگاه کردم، از زیبایی آن شگفت زده شدم.
  10. او از ایده‌های جدید خود برای پروژه خیلی شگفت زده بود.

📌 جمله سازی با کلمه (زین) برای کلاس چهارم📌

🔸کلمه زین به معنی “تجهیزاتی است که روی اسب قرار می‌گیرد تا سوارکار راحت‌تر سوار شود و اسب کنترل بهتری داشته باشد” است.

  1. زین اسب به شکلی راحت و نرم برای سواری ساخته شده است.
  2. وقتی به مسابقه اسب‌سواری رفتم، اسب‌ها زین داشتند.
  3. اسب‌های پرقدرت برای راحتی بیشتر از زین استفاده می‌کنند.
  4. من زین اسب را قبل از سوار شدن بررسی کردم.
  5. برای اینکه اسب راحت باشد، باید زین را به درستی نصب کرد.
  6. در گذشته، از زین برای سواری و باربری استفاده می‌کردند.
  7. اسب‌ها با زین بهتر و راحت‌تر می‌توانند حرکت کنند.
  8. زین اسب باید با دقت انتخاب شود تا به اسب آسیب نرسد.
  9. وقتی به دشت رفتم، دیدم که زین اسب‌ها از چرم نرم بود.
  10. برای مسابقه، اسب باید زین مخصوصی داشته باشد که به آن کمک کند.

📌 جمله سازی با کلمه (خام) برای کلاس چهارم📌

🔸کلمه خام به معنی “نپخته” یا “به حالت طبیعی و بدون تغییر” است.

  1. این گلابی‌ها خام هستند و باید صبر کنیم تا برسند.
  2. امروز برای صبحانه تخم‌مرغ خام خوردم.
  3. او برنج خام را به راحتی در قابلمه ریخت.
  4. مادر به من گفت که نباید غذا را با خام بخورم.
  5. وقتی از درخت سیب بچینید، سیب‌ها هنوز خام هستند.
  6. من درخت گردو را دیدم که میوه‌های خام داشت.
  7. خام بودن غذاها می‌تواند برای سلامتی مضر باشد.
  8. بعضی از میوه‌ها مانند هلو و خرمالو قبل از رسیدن خام هستند.
  9. او خام حرف زد و باعث ناراحتی همه شد.
  10. خام بودن بعضی از خوراکی‌ها نیاز به پختن دارد.

📌 جمله سازی با کلمه (شادکام) برای کلاس چهارم📌

🔸شادکام یعنی کسی که شاد و خوشحال است و زندگی خوبی دارد.

  1. معلم مهربان ما همیشه دانش‌آموزان شادکام را دوست دارد.
  2. پدربزرگم با لبخند شادکام به قصه‌های قدیمی‌اش گوش می‌دهد.
  3. پس از موفقیت در مسابقه، من و دوستانم بسیار شادکام شدیم.
  4. کودکان شادکام همیشه با انرژی بازی می‌کنند.
  5. داشتن دوستان خوب، راز یک زندگی شادکام است.
  6. پدر و مادرم برای اینکه من شادکام باشم، زحمت زیادی می‌کشند.
  7. جشن تولد من روزی شادکام و به‌یادماندنی بود.
  8. معلممان همیشه می‌گوید که انسان‌های شادکام زندگی بهتری دارند.
  9. دیدن طبیعت زیبای بهاری، همه را شادکام می‌کند.
  10. لبخند زدن و کمک به دیگران، دل‌های ما را شادکام می‌کند.

📌 جمله سازی با کلمه (کنیزک) برای کلاس چهارم📌

🔸کلمه کنیزک به دخترانی گفته می‌شد که در خانه‌های بزرگ و کاخ‌ها به عنوان خدمتکار مشغول به کار بودند.

  1. در داستان‌های قدیمی، کنیزک‌ها در خانه‌های بزرگ خدمت می‌کردند.
  2. در قصه‌ها، کنیزک‌ها وظیفه‌های مختلفی مثل کمک به آشپزی یا تمیزکاری داشتند.
  3. کنیزک در آن زمان‌ها به دخترانی اطلاق می‌شد که در خانه‌های اشراف خدمت می‌کردند.
  4. در داستان‌های شاهنامه، کنیزک‌ها به کارهای خانه رسیدگی می‌کردند.
  5. کنیزک در بسیاری از داستان‌های قدیمی نقش مهمی در خدمت به خانواده‌های بزرگ داشت.
  6. کنیزک در فرهنگ‌های قدیم به عنوان کسی که در خانه خدمت می‌کرد، شناخته می‌شد.
  7. در بعضی از کتاب‌ها، کنیزک‌ها به عنوان شخصیت‌های فرعی حضور دارند.
  8. در زمان‌های قدیم، زندگی کنیزک‌ها سخت و پر از کارهای خانه بود.
  9. در برخی از داستان‌های تاریخی، کنیزک‌ها در کاخ‌ها زندگی می‌کردند.
  10. کنیزک‌ها در بسیاری از داستان‌ها در کنار خانم‌ها به کارهای مختلف می‌پرداختند.

📌 جمله سازی با کلمه (نشان) برای کلاس چهارم📌

  1. مادرم راه درست را روی نقشه به من نشان داد.
  2. این مدال نشان افتخار و موفقیت او در مسابقه است.
  3. پلیس با دست، مسیر حرکت ماشین‌ها را نشان داد.
  4. کتاب خوب نشان دهنده دانش و آگاهی انسان است.
  5. پرچم هر کشور نشان هویت و فرهنگ آن است.
  6. دوستم به من نشان داد که چطور این مسئله را حل کنم.
  7. علامت ایست در خیابان نشان دهنده توقف خودروهاست.
  8. معلم به ما نشان داد که چگونه مسئله ریاضی را حل کنیم.
  9. این ستاره درخشان در آسمان نشان مسیر درست برای مسافران است.
  10. لبخند کودک نشان شادی و خوشحالی اوست.

📌 جمله سازی با کلمه (گریستن) برای کلاس چهارم📌

🔸کلمه گریستن به معنی “اشک ریختن و گریه کردن” است.

  1. کودک پس از زمین خوردن، شروع به گریستن کرد.
  2. مادربزرگ از شوق دیدن نوه‌هایش به گریستن افتاد.
  3. گریستن گاهی می‌تواند دل انسان را سبک کند.
  4. وقتی داستان غم‌انگیزی خواندم، احساساتی شدم و به گریستن افتادم.
  5. پرنده زخمی در گوشه‌ای نشسته بود و گویی در حال گریستن بود.
  6. پس از شنیدن خبر ناراحت‌کننده، مادرم به گریستن افتاد.
  7. دخترک با صدای بلند شروع به گریستن کرد.
  8. در هنگام خداحافظی با دوستم، نتوانستم جلوی گریستن خود را بگیرم.
  9. پس از شکست در مسابقه، پسرک به گریستن نشست.
  10. برخی افراد هنگام دیدن فیلم‌های غمگین، به گریستن می‌افتند.

📌 جمله سازی با کلمه (بند) برای کلاس چهارم📌

🔸کلمه بند در این جملات به معنی “قسمت یا بخش از متن یا شعر است.

  1. بند دوم نامه را بخوان تا بیشتر بفهمی.
  2. در شعر، هر بند یک قسمت جداگانه است.
  3. وقتی دریا طوفانی شد، کشتی را به بند کشیدند.
  4. بند ششم درس را به دقت بخوان.
  5. من در بند دهم کتاب یک داستان جالب خواندم.
  6. این بند از شعر را باید حفظ کنی.
  7. در بند اول مقاله، نویسنده به معرفی موضوع پرداخته است.
  8. وقتی که طناب پاره شد، ما آن را به بند دیگری وصل کردیم.
  9. بند کوه‌ها بلند و سر به آسمان دارند.
  10. به نظرم در بند سوم داستان باید تغییرات بیشتری ایجاد می‌شد.

📌 جمله سازی با کلمه (ماجرا) برای کلاس چهارم📌

🔸کلمه ماجرا به معنی “اتفاق یا رویدادی خاص و هیجان‌انگیز” است.

  1. دیروز مادرم برایم یک ماجرای جالب تعریف کرد.
  2. کتابی که خواندم، ماجرای هیجان‌انگیزی داشت.
  3. دوستم یک ماجرای خنده‌دار از سفرش برایم گفت.
  4. فیلمی که دیشب دیدیم، پر از ماجراهای شگفت‌انگیز بود.
  5. پدربزرگم همیشه از ماجراهای کودکی‌اش برایم صحبت می‌کند.
  6. در اردو، یک ماجرای هیجان‌انگیز برای ما اتفاق افتاد.
  7. در جنگل، ما یک ماجرای عجیب را تجربه کردیم.
  8. نویسنده‌ی معروف، ماجراهای واقعی زندگی خود را در کتابش نوشت.
  9. هر داستان خوب، یک ماجرای جذاب دارد.
  10. دوست دارم ماجراهای جدیدی را در زندگی تجربه کنم.

📌 جمله سازی با کلمه (اسیر) برای کلاس چهارم📌

🔸کلمه اسیر به معنی گرفتار شدن یا در بند بودن است.

  1. پرنده کوچک در قفس اسیر شده بود.
  2. سربازان شجاع دشمن را اسیر کردند.
  3. ماهی در تور ماهیگیران اسیر شد.
  4. وقتی به مشکلات زیاد فکر می‌کنم، احساس می‌کنم اسیر افکارم شده‌ام.
  5. انسان نباید اسیر ترس‌هایش باشد.
  6. در داستان، شاهزاده در قلعه‌ای دوردست اسیر شده بود.
  7. آن حیوان بیچاره در دام شکارچیان اسیر شده بود.
  8. بعضی از آدم‌ها اسیر خشم و ناراحتی خود می‌شوند.
  9. دشمنان پادشاه را در جنگ اسیر کردند.
  10. پروانه‌ای که در تار عنکبوت گیر افتاده بود، اسیر سرنوشت خود شد.
مشاهده  15 جمله سازی با کلمه (طبله) برای کلاس چهارم

📌 جمله سازی با کلمه (کان) برای کلاس چهارم📌

🔸 کلمه کان به معنی “معدن” یا “منبع” است.

  1. کان نفت در این منطقه بسیار ارزشمند است.
  2. برای استخراج فلزات از کان معدن استفاده می‌شود.
  3. در نزدیکی روستا یک کان نمک وجود دارد.
  4. کان آهن در این منطقه بسیار زیاد است.
  5. مردم برای پیدا کردن کان های جدید به زمین حفاری می‌کنند.
  6. در گذشته، مردم برای پیدا کردن کان های طلا به سفرهای طولانی می‌رفتند.
  7. در این منطقه، کان های مختلفی از سنگ‌های قیمتی یافت شده است.
  8. کان مس در این کوهستان به خوبی شناخته شده است.
  9. کارگران در کان های معدن سخت کار می‌کنند تا مواد معدنی استخراج کنند.

📌 جمله سازی با کلمه (پی در پی) برای کلاس چهارم📌

🔸پی در پی یعنی “پشت سر هم و بدون وقفه”.

  1. باران پی در پی می‌بارید و خیابان‌ها خیس شدند.
  2. معلم سوالات پی در پی از دانش‌آموزان پرسید.
  3. زنگ‌های مدرسه پی در پی به صدا درآمدند.
  4. بادهای پی در پی باعث افتادن برگ‌های درختان شدند.
  5. پرنده‌ها پی در پی در آسمان پرواز می‌کردند.
  6. پدرم پی در پی به من یادآوری کرد که تکالیفم را انجام دهم.
  7. امیر پی در پی به در خانه‌ی دوستم می‌زد تا او را صدا کند.
  8. در مسابقه، بازیکنان پی در پی گل می‌زدند.
  9. مادرم پی در پی از من خواست که اتاقم را مرتب کنم.
  10. در جشنواره، ترانه‌های زیبایی پی در پی پخش می‌شدند.

📌 جمله سازی با کلمه (سوغاتی) برای کلاس چهارم📌

  1. پدرم از سفر مشهد برایم یک سوغاتی زیبا آورد.
  2. مادرم از شیراز برای همه دوستانمان سوغاتی خرید.
  3. دوست من از سفر شمال برایم یک جعبه چای به عنوان سوغاتی آورد.
  4. وقتی به شهر جدیدی سفر می‌کنیم، همیشه سوغاتی می‌خریم.
  5. بهترین سوغاتی اصفهان، شیرینی گز است.
  6. مادربزرگم از مکه برای ما یک قرآن کوچک به عنوان سوغاتی آورد.
  7. همیشه وقتی پدرم به مسافرت می‌رود، برای من و خواهرم سوغاتی می‌خرد.
  8. در بازار شهر، مغازه‌های زیادی برای فروش سوغاتی وجود دارد.
  9. یکی از مهم‌ترین کارها در سفر، خریدن سوغاتی برای عزیزان است.
  10. دایی‌ام از ترکیه برایم یک کیف زیبا به عنوان سوغاتی آورد.

📌 جمله سازی با کلمه (بوی برد) برای کلاس چهارم📌

🔸کلمه بوی برد به معنی “بویی از جایی پخش شدن” است.

  1. وقتی درختان گل شکفتند، بوی برد و همه جا پر از عطر شد.
  2. از آشپزخانه بوی برد و همه به سمت آن رفتند.
  3. وقتی در پارک قدم می‌زدم، بوی برد و احساس خوبی پیدا کردم.
  4. بعد از باران، بوی برد و هوا تازه شد.
  5. در حیاط خانه گل‌های رز رشد کرده‌اند و بوی برد.
  6. از دستبندهای گل‌دارش بوی برد که به او خیلی خوش‌بو می‌داد.
  7. وقتی درخت سیب گل داد، بوی برد و طبیعت زیبا شد.
  8. در هنگام سفر به کوه، بوی برد و همه از هوای تازه لذت بردند.
  9. بوی برد از آشپزخانه بلند شد و همه متوجه شدند که مادر غذا پخته است.
  10. هنگام عبور از کنار گل‌ها، بوی برد و خیلی خوشایند بود.

📌 جمله سازی با کلمه (تپید) برای کلاس چهارم📌

  1. وقتی صدای ترسناکی شنیدم، قلبم محکم تپید.
  2. هنگام مسابقه، از هیجان قلبم تپید.
  3. وقتی دوستم را پس از سال‌ها دیدم، دلم از شادی تپید.
  4. در تاریکی شب، از ترس قلب کودک تپید.
  5. وقتی در جنگل صدای حیوانی را شنیدم، دلم تپید.
  6. پس از شنیدن خبر خوشحال‌کننده، قلبم با شادی تپید.
  7. وقتی وارد صحنه نمایش شدم، از استرس دلم تپید.
  8. هنگام دویدن در مسابقه، قلبم با سرعت تپید.
  9. وقتی خبر موفقیتم را شنیدم، از خوشحالی قلبم تپید.
  10. در لحظه‌ای که جواب امتحانم را گرفتم، دلم تپید.

📌 جمله سازی با کلمه (رأس) برای کلاس چهارم📌

🔸کلمه رأس به معنی “بالای چیزی” یا “سر یا بالاترین نقطه” است.

  1. در رأس کوه، هوا بسیار سرد بود.
  2. او با دقت به رأس قلم و کاغذ نگاه کرد.
  3. وقتی به رأس درخت نگاه کردم، برگ‌های سبز زیادی را دیدم.
  4. در رأس خیابان، یک پارک بزرگ وجود دارد.
  5. در رأس تیم فوتبال، مربی همیشه تصمیم‌گیری می‌کند.
  6. او در رأس جدول بازی‌ها قرار دارد.
  7. من در رأس کلاس نشسته‌ام تا بهتر بشنوم.
  8. در رأس یک کوه بلند، همیشه برف می‌بارد.
  9. او در رأس هیئت داوران برای انتخاب بهترین فیلم قرار دارد.
  10. در رأس میز شام، پدر بزرگ نشسته بود.

📌 جمله سازی با کلمه (تجارت) برای کلاس چهارم📌

  1. تجارت یعنی خرید و فروش کالا بین مردم یا کشورها.
  2. پدرم در زمینه تجارت مواد غذایی فعالیت می‌کند.
  3. بازرگانان از راه تجارت سود زیادی به دست می‌آورند.
  4. تجارت خوب باعث پیشرفت یک کشور می‌شود.
  5. قدیم‌ها مردم با کشتی برای تجارت به کشورهای دیگر سفر می‌کردند.
  6. در بازارهای بزرگ، تجارت رونق زیادی دارد.
  7. برای موفقیت در تجارت باید راستگو و صادق بود.
  8. اینترنت امروزه به پیشرفت تجارت کمک زیادی کرده است.
  9. بسیاری از شهرهای بزرگ به خاطر تجارت رشد کرده‌اند.
  10. در گذشته، مردم با مبادله کالا به جای پول، تجارت می‌کردند.

📌 جمله سازی با کلمه (کول) برای کلاس چهارم📌

🔸در این جملات، کول به معنای کیسه یا بار باری است که معمولاً به دوش می‌زنند.

  1. در سفر به کوهستان، یک کول بزرگ پر از میوه به دوش داشتم.
  2. وقتی به باغ رفتم، از درختان کول برداشت کردم.
  3. در بازار، فروشنده به من یک کول پر از سبزی داد.
  4. کول کشاورز پر از خرما بود.
  5. وقتی به خانه برگشتم، یک کول بزرگ پر از کتاب به دوش داشتم.
  6. در جشن عید، من و دوستانم به خانه همدیگر کول آوردیم.
  7. کول پر از گل‌هایی که جمع کرده بودم، در دستم بود.
  8. وقتی درختان میوه دادند، برای جمع‌آوری میوه‌ها از کول استفاده کردم.
  9. در کوهستان، به کمک یک کول سنگ‌های کوچک جمع می‌کنیم.
  10. برای برداشت خرما، کشاورزان از کول‌های بزرگ استفاده می‌کنند.

📌 جمله سازی با کلمه (مرغان) برای کلاس چهارم📌

🔸کلمه مرغان جمع کلمه مرغ است که به پرندگان اهلی مانند مرغ، خروس و سایر پرندگان مشابه گفته می‌شود.

  1. مرغان در صبح زود با آوازهای دلنشین خود بیدار می‌شوند.
  2. در باغ، مرغان درختان را برای یافتن دانه جستجو می‌کنند.
  3. مرغان در آسمان پرواز می‌کنند و مناظر زیبایی را به نمایش می‌گذارند.
  4. در فصل بهار، مرغان لانه‌های خود را می‌سازند و تخم‌گذاری می‌کنند.
  5. مرغان با بال‌های رنگارنگ خود، طبیعت را زیباتر می‌کنند.
  6. در مزرعه، مرغان تخم می‌گذارند که برای ما مفید است.
  7. مرغان در کنار دریاچه جمع می‌شوند و با هم بازی می‌کنند.
  8. در جنگل، مرغان صداهای مختلفی تولید می‌کنند که برای شناسایی آنها مفید است.
  9. مرغان درختان را برای یافتن حشرات و دانه‌ها جستجو می‌کنند.
  10. در شب، مرغان به لانه‌های خود باز می‌گردند و استراحت می‌کنند.

📌 جمله سازی با کلمه (صحنه) برای کلاس چهارم📌

  1. بازیگران روی صحنه نمایش زیبایی اجرا کردند.
  2. وقتی به صحنه دریا نگاه کردم، احساس آرامش داشتم.
  3. در فیلم، صحنه‌های اکشن خیلی هیجان‌انگیز بودند.
  4. پلیس از محل حادثه عکس گرفت تا صحنه را بررسی کند.
  5. من از دیدن صحنه‌های زیبای طبیعت لذت می‌برم.
  6. وقتی برق رفت، صحنه نمایش تاریک شد.
  7. معلم ما را به روی صحنه دعوت کرد تا شعر بخوانیم.
  8. تماشاگران بعد از پایان نمایش، از صحنه خارج شدند.
  9. عکاس از یک صحنه‌ی بسیار زیبا در جنگل عکس گرفت.
  10. در جشن مدرسه، دانش‌آموزان برای اجرای سرود به صحنه آمدند.

🔸در پایان، جمله‌سازی یکی از مهارت‌های مهم در یادگیری زبان است که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا افکار و ایده‌های خود را به‌طور واضح و مرتب بیان کنند. در نتیجه، یادگیری جمله‌سازی نه تنها در تکمیل جملات و نوشتن متون کمک می‌کند، بلکه به فهم بهتر زبان و ارتباطات شفاهی نیز می‌انجامد.

امیدواریم که این مطلب مورد پسند شما قرار گرفته باشد.

نظر شما برای ما ارزشمند است، چون هر فکر جدید می‌تواند درختی از خلاقیت و پیشرفت بکارد.

به این مقاله امتیاز دهید

🌟 دانش‌آموز عزیز، دنبال کلمه‌ای خاص هستی؟ 🔍

ما اینجاییم تا کمکت کنیم! اگر کلمه‌ای در سایت نبود و دوست داری براش جمله‌سازی بشه، همینجا بنویس! ✍️ ما در کوتاه‌ترین زمان برات جمله‌های آموزشی آماده می‌کنیم و در نظرات همین مطلب قرار میدیم. 🚀

لطفاً به این شکل بنویسید تا بهتر راهنمایی‌تون کنیم:

مثال: "جمله با کلمه مدرسه کلاس سوم"

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا